Joomla Free Templates by Varsity Letterman Jacket

Trainingen

Geschreven: woensdag 04 december 2013 Gepubliceerd: woensdag 04 december 2013

In het zomerseizoen organiseert de VHL verschillende trainingen voor haar leden: bos-, fiets- en skeelertrainingen.

Bostraining

De conditietrainingen in het Lingebos duren 1,5 uur in het begin tot 2 uur verder in het seizoen en bestaan altijd uit een warming-up, losdraai- en rekoefeningen en een combinatie van schaatsspecifieke oefeningen (o.a. techniek, droogrijden, schaatssprongen, kracht) en loopoefeningen. Daarnaast is er veel aandacht voor het conditionele aspect. Gedurende het zomerseizoen wordt de intensiteit groter en nog meer gericht op specifieke schaatsoefeningen.

De junioren groep heeft een voor de leeftijd en ontwikkeling afgestemd programma, waarin veel techniek, maar ook conditie een belangrijke rol speelt.

Voor de jeugdgroep bestaat een groot deel van de training uit oefeningen en spelletjes die goed zijn voor het uithoudingsvermogen, snelheid, wendbaarheid, handigheid en motorische ontwikkeling.

DSC 0915

Teken

Deelnemers aan vooral de bostrainingen doen er goed aan zich na de training goed te controleren op eventuele tekenbeten. Teken kunnen namelijk de ziekte van Lyme overbrengen. Het is belangrijk de teek binnen 24 uur te verwijderen. Dan is het risico op besmetting minimaal. Dus na de training, voor of na het douchen, even een goede check. Vooral knieholtes, liezen en oksels zijn favoriet bij teken. Een tekentang maakt het verwijderen van de teek makkelijker (verkrijgbaar bij drogist, apotheek, ANWB, buitensportwinkel). Houd de plek van de beet even in de gaten. Als zich daar een rode cirkel vormt dan is een bezoek aan de huisarts nodig. Meer informatie over tekenbeten, de ziekte van Lyme en hoe een teek te verwijderen, vind je o.a. op de website tekenlyme.

Fietstraining

De normale training op zondag duurt circa 2 uur (45 tot 65 kilometer) en bestaat net als de schaatstraining afwisselend uit oefeningen, rust en uitleg. Twee keer wordt er een individuele tijdrit gereden en 1 keer een koppeltijdrit in de buurt van het Lingebos. Een valhelm is verplicht, gebruik van een triatlonstuur buiten de tijdritten is verboden. Zorg dat je altijd een fietspomp, reparatiespullen en een reserveband bij je hebt. Op zaterdag is er speciaal voor de jongeren een fietstraining.

 

Overige fiets activiteiten

Naast de bovenstaande trainingen o.l.v. een trainer, wordt er door diverse mensen ook gezamenlijk deel genomen aan diverse fiets tochten.

DSC 0735

Skeelertraining voor volwassenen & junioren (Herwijnen)

De skeelertraining bestaat meestal uit een techniek en conditioneel gedeelte. Tijdens het techniek gedeelte wordt behendigheid en controle op de skeelers geoefend. Het dragen van een valhelm is verplicht. Verder is het gewenst dat overige beschermingsmaterialen worden gedragen, zoals handschoenen en pols-, knie- en elleboogbeschermers.

IMG 7212

Ter informatie geven we hieronder nog het schema van de trainingen zoals die in de zomer van 2014 gegeven gaan worden.

 

Dag Training Plaats Tijd Trainer
Maandag Skeeleren Culemborg 20:00 uur Jeroen
Woensdag Hardlopen Lingebos 19:00 uur Sandro
Vrijdag Skeeleren Herwijnen 19:00 uur Sandro
Zaterdag Fietsen (Jeugd) Schoonrewoerd 15:00 uur Rene
Zondag Fietsen Heukelum 09:00 uur Sandro